Kształcenie słuchu klasa VI – Emilia Kotowska, Paweł Mazur

Kształcenie słuchu wydane przez Wydawnictwo Muzyczne Contra jest to cykl książek obejmujący swoim zakresem cały materiał do szkół muzycznych I stopnia. Materiał podzielony jest na 6 klas i opiera się głównie na obowiązującym programie nauczania.

Poszczególne zagadnienia objaśnione są w każdej części w sposób dostępny, według pewnych zasad. Dla uczniów klas I – III podany został najpierw materiał teoretyczny, a następnie jego utrwalenie poprzez ćwiczenia pisane (w połączeniu z kaligrafią muzyczną), ćwiczenia rytmiczne, ćwiczenia melodyczne i dwugłosowe ćwiczenia rytmiczno – melodyczne. Po każdym dziale tematów znajdują się ćwiczenia sprawdzające.

Zastosowana została forma rozmowy z uczniami, co ułatwia i uatrakcyjnia naukę. Materiał teoretyczny omawia Muzykuś, ćwiczenia melodyczne wprowadza Melodyjka, ćwiczenia rytmiczne – Rytminka, a ćwiczenia sprawdzające – Testuś.

Opis

Zagadnienia zawarte w książce:

(z elementami Audycji muzycznych)
Zagadnienia zawarte w książce:
Gamy durowe (majorowe) – Powtórzenie.
Gamy molowe (minorowe) – Powtórzenie.
Przewroty dominanty septymowej (D7): Postać zasadnicza dominanty septymowej; I przewrót dominanty septymowej; II przewrót dominanty septymowej; III przewrót dominanty septymowej; Podsumowanie przewrotów D7.
Interwały w obrębie dwóch oktaw.
Dominanta nonowa: Dominanta nonowa w gamach durowych; Rozwiązanie D9 w gamach durowych; Dominanta nonowa w gamach molowych; Rozwiązanie D9> w gamach molowych.
Interpretacja muzyczna: Agogika – Tempo; Dynamika; Artykulacja.
Gama durowa z czterema krzyżykami przy kluczu.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych (półnutowe proste, ćwierćnutowe proste, ósemkowe proste, Takty szesnastkowe proste).
Gama molowa z czterema krzyżykami przy kluczu.
Przekształcanie taktów.
Gama durowa z czterema bemolami przy kluczu.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych: złożonych regularnych (półnutowe, ćwierćnutowe, ósemkowe, szesnastkowe), złożonych nieregularnych (pięcioczęściowe takty złożone nieregularne, takty ćwierćnutowe, takty ósemkowe).
Gama molowa z czterema bemolami przy kluczu.
Alteracje.
Ćwiczenia poza systemem dur-moll.
Interwały zwiększone i zmniejszone.
Interwały charakterystyczne w gamach do 4 znaków: Tryton; Sekunda zwiększona; Septyma zmniejszona; Kwarta zmniejszona; Kwinta zwiększona.
Przedłużanie wartości rytmicznych – Dwie kropki.
Trójdźwięki w gamach do 4 znaków.
Dominanta septymowa w gamach do 4 znaków.
Dominanta nonowa w gamach do 4 znaków.
Koła kwintowe: Gamy krzyżykowe durowe; Gamy krzyżykowe molowe; Gamy bemolowe durowe; Gamy bemolowe molowe.
System dźwiękowy.
Kadencje: Kadencje małe: doskonała, zawieszona, plagalna (kościelna), zwodnicza (złamana); Kadencja wielka: Kadencja wielka doskonała; Kadencje rozszerzone.

Dodatkowe informacje

Wydawnictwo

Contra

Liczba stron:

84

Autor

Paweł Mazur

Format:

A4

Rok wydania:

2005