Kształcenie słuchu klasa V – Emilia Kotowska, Paweł Mazur

Kształcenie słuchu wydane przez Wydawnictwo Muzyczne Contra jest to cykl książek obejmujący swoim zakresem cały materiał do szkół muzycznych I stopnia. Materiał podzielony jest na 6 klas i opiera się głównie na obowiązującym programie nauczania.

Poszczególne zagadnienia objaśnione są w każdej części w sposób dostępny, według pewnych zasad. Dla uczniów klas I – III podany został najpierw materiał teoretyczny, a następnie jego utrwalenie poprzez ćwiczenia pisane (w połączeniu z kaligrafią muzyczną), ćwiczenia rytmiczne, ćwiczenia melodyczne i dwugłosowe ćwiczenia rytmiczno – melodyczne. Po każdym dziale tematów znajdują się ćwiczenia sprawdzające.

Zastosowana została forma rozmowy z uczniami, co ułatwia i uatrakcyjnia naukę. Materiał teoretyczny omawia Muzykuś, ćwiczenia melodyczne wprowadza Melodyjka, ćwiczenia rytmiczne – Rytminka, a ćwiczenia sprawdzające – Testuś.

Opis

Zagadnienia zawarte w książce:

(z elementami Audycji muzycznych)
Zagadnienia zawarte w książce:
Powtórzenie – Gamy durowe (majorowe): C-dur, G-dur, D-dur, F-dur, B-dur.
Powtórzenie – Gamy molowe (minorowe): a-moll, e-moll, h-moll, d-moll, g-moll.
Powtórzenie – Interwały.
Trójdźwięki – Przewroty trójdźwięków: Postać zasadnicza; I przewrót; II przewrót.
Dominanta septymowa: D7 w gamach durowych; Rozwiązanie D7 w gamach durowych; D7 w gamach molowych; Rozwiązanie D7 w gamach molowych.
Gama A-dur.
Tonacja utworu – Tonacja utworu durowego.
Gama fis-moll.
Tonacja utworu molowego.
Regularny podział wartości rytmicznych: w dwudzielnym układzie wartości rytmicznych, w trójdzielnym układzie wartości rytmicznych.
Gama Es-dur.
Nieregularny podział wartości rytmicznych: w dwudzielnym układzie wartości rytmicznych, w trójdzielnym układzie wartości rytmicznych.
Gama c-moll.
Metrum – Miara metryczna – Takt – Oznaczenie taktowe: Takty proste; Takty złożone: regularne, nieregularne.
Rodzaje półtonów: Półton diatoniczny; Półton chromatyczny.
Podwójne znaki chromatyczne.
Enharmonia.
Ćwiczenia alterowane.
Ćwiczenia poza systemem dur-moll.
Chromatyzacja gam durowych (majorowych): regularna, nieregularna.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych: Takty ćwierćnutowe, ósemkowe, półnutowe, szesnastkowe.
Interwały charakterystyczne w gamach do 3 znaków: Tryton; Sekunda zwiększona – Septyma zmniejszona.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych: w taktach złożonych regularnych; Takty: ćwierćnutowe, ósemkowe, półnutowe, szesnastkowe.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych nieregularnych: Takty ćwierćnutowe; Takty ósemkowe.
Przewroty trójdźwięków triady harmonicznej w gamach do 3 znaków.
Dominanta septymowa w gamach do 3 znaków.

Dodatkowe informacje

Wydawnictwo

Contra

Liczba stron:

84

Autor

Paweł Mazur

Format:

A4

Rok wydania:

2005